Et buddhistisk syn på “almindelige mennesker”

Af Dainin Katagiri, MA i Buddhist Studies, Soto Zen Mester og forfatter

Da Baso sagde til sin lærer, at grunden til han sad i Zazen-meditation var, at han ville blive til en Buddha, tog læreren med det samme en flise op, og begyndte at pudse den.

”Hvordan kan det, at pudse en flise gøre den til et spejl?” spurgte Baso.

”Hvordan kan din Zazen gøre dig til en Buddha?” spurgte læreren.

I denne udveksling symboliserer flisen en almindelig person, mens spejlet symboliserer en Buddha. Men hvis du tror en Buddha er som et spejl, så må konstant rense dette spejl, fordi der konstant kommer støv på. Med  andre ord anser du en Buddha for en almindelig person, men selvom du gør dig enhver tænkelig anstrengelse for at blive en Buddha, så kan du ikke gøre det – for en almindelig person er en almindelig person, og en Buddha er en Buddha. Den essentielle egenskab ved eksistensen er fuldstændig hinsides bedømmelse og vurdering. Lige meget hvor længe vi forsøger at blive til noget andet, er det umuligt. Vi kan ikke gøre det.

Men præcis hvad er et almindeligt menneske? Tomhed. Og således kan vi i virkeligheden faktisk være fri fra identiteten ”almindeligt menneske”. Men hvis behandler altid ”almindeligt menneske” som om et var et objekt.  Vi kontrollerer og manipulerer det som et objekt. I virkeligheden behandler vi alt på denne måde – selv spirituelle anliggender – og således bliver det hele til den konceptuelle verden af ting og ideer.

Et almindeligt menneskes sande natur er fuldstændig hinsides materiel form eller spirituelle forklaringer. Alle koncepter skal falde af os hvis vi ønsker virkelig at se det almindelige menneske. Det er nødvendigt at vi ser det almindelige menneske ikke som en almindelig person. Vi må adle, forbedre eller ophøje hver eneste person og alle objekter i den materielle verden til deres højeste spirituelle rummelighed.

Vi forstår ikke hvor sublimt det almindelige menneske er. Men før eller siden kan den almindelige person blive fri af ”almindelig person”, fordi den almindelige persons sande natur er tomhed. Den kan ikke defineres.