Sådan bliver du lykkelig

Selvhjælpsbøger er en milliardforretning med hundredevis af udgivelser hvert år. Omfanget og populariteten vidner om en enorm efterspørgsel, men selvhjælpslitteraturen er notorisk uvidenskabelig, upålidelig og selvmodsigende. Så hvad er sandt, og hvad er falsk? For at finde svar går vi i denne artikelserie på jagt i alverdens videnskabelige tidsskrifter for at finde sandheden om selvhjælpen. I denne artikel er temaet lykke.

af Søren Furbo Skov og Ryan Smith

Køb oplevelser, ikke ting

Man kan faktisk købe sig til lykke, hvis man køber oplevelser. Gå på restaurant, tag til koncert, i biografen eller i teateret. Tag på en ferie du vil huske, lær en fritidsaktivitet som stangdans eller zumba, hvor du er ude blandt andre, og som du kan snakke med flere personer om på arbejdet og til efterfølgende selskaber.

Drop selvforkælelsen, giv gaver

Hvis man spørger folk om de bliver mere lykkelige af at bruge penge på sig selv, eller på menneskene omkring dem, vil de fleste svare, at de bliver lykkeligst af at bruge penge på sig selv. Men går man forløbet efter i sømmene viser det sig, at det modsatte faktisk er tilfældet: Folk bliver meget gladere af at gøre ting for andre, end de gør af at gøre noget for sig selv. Måske derfor den umættelige Narcissus stirrede ned i brønden uden nogensinde at blive fyldt op? Undersøgelser viser, at det ikke behøver være tale om en stor gave, selv gaver helt ned i 5-10 kroners-størrelsen viser sig at have samme effekt, og hvis ud ikke har penge, har spontane takkebrev og det at give blod samme effekt.

Smil!

Den menneskelige hjerne er god til at registrere når tingene hænger sammen, men til gengæld er den dårlig til at registrere hvordan tingene hænger sammen. Og da din hjerne ved, at du har det med at smile når du er glad, så tror hjernen også, at den skal producere glædesstoffer når du smiler. For en smileøvelse skal have effekt, så skal smilet vare i mindst 15-30 sekunder. Smilet skal være så oprigtigt som muligt, så under øvelsen anbefales det, at forstille sig enten en situation hvor du var oprigtigt glad, eller en hypotetisk situation hvor du ville blive glad og smile oprigtigt. Forestil dig den forfremmelse du har gået og drømt om, eller et uventet kompliment fra et medmenneske. Nogle mennesker som gør brug af denne øvelse rapporteter, at de får størst udbytte ud af smilet hvis de husker sig selv på at smile hver time, eksempelvis med hjælp af fra en telefon-alarm eller lignende.

Ret ryggen

Efter at have siddet med rank ryg i bare tre minutter er folk markant gladere og bedre i stand til at løse abstrakte og analytiske opgaver, en hvis de har siddet og hængt. Måske er det også derfor, at en rank holdning indgår som en fast ingrediens i størstedelen af verdens meditationspraksis’er. Denne øvelse virker for begge køn, men effekten er størst for mænd. Forskernes hypoteser er, at kvinder typisk har større generthed omkring deres krop, og kan blive selvbevidste ved at skyde barmen frem, eller alternativt, at mænd befinder sig bedre i den lettere konfrontatoriske positur som en oprejst holdning giver.

Agér glad

Når mennesket er lykkeligt bruger det helt automatisk sin krop på en bestemt måde: Det går mere afslappet, det svinger mere med arme og ben, og sandsynligheden for fløjten og gadedrengeløb er ligeledes forøget. Lykkelige mennesker gestikulere mere mens de taler, nikker mere når andre taler, går i mere farverigt tøj, bruger flere positivt ladede ord og færre selvreferancer (”mig”, ”jeg”) når de taler. De har ligeledes mere vibration i deres stemmeføring, snakker hurtigere, og har et fastere håndtryk end gennemsnittet (som dog ikke er for fast). Da hjernen ikke kan skelne mellem det, at du gør disse ting, og så hvorfor du gør dem, betyder det, at du nemt kan øve dig til mere lykkefølelse ved at eftergøre disse tricks. Og det er ikke bare spekulation. Forskerne har dokumenteret det hele.

Kilder

  • Dunn, E.W., Ankin, L. & Nortin, M.I.: Spending Money on Others Promotes Happiness Science, nr. 319
  • Förster, J.: How Body Feedback Influences Consumer’s Evaluation of Products Journal of Consumer Psychology, nr. 14
  • Richins, M.L. & Dawson, S.: A Consumer Values Orientation for Materialism and Its Measurement Journal of Consumer Reseach, nr. 19
  • Roberts, T.A. & Arefi-Afsha, Y.: Not All Who Stand Tall Are Proud Cognition and Emotion, nr. 21
  • Schnall, S. & Laird, J.D.: Keep Smiling: Enduring Effects of Facial Expressions and Postures on Emotional Experience Cognition and Emotion, nr. 17
  • Sheldon, K.M. & Lyubomirsky, S.: Achieving Sustainable Happiness: Change Your Actions, Not Your Circumstances Journal of Happiness Studies, nr. 7
  • Sheldon, K.M. & Lyubomirsky, S.: It is Possible to Become Happier? Social and Personality Psychology Compass, nr. 1
  • van Boven, L. and Gilovich, T.: To do or to Have: That is the Question Journal of Personality and Social Psychology, nr. 85

Comments are closed.



Vi bruger cookies. Mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close