Mattina : Sera : Notte – En billedserie af Jens Peder Søndberg

af Pernille Sørensen, cand.mag.

Siden barokken har europæiske kunstnere beskæftiget sig med bølgerne og det oprørte hav som et billede på, hvordan mennesket er underlagt større kræfter end det selv: Med mennesket som det lille skib, der bliver kastet frem og tilbage på skæbnens lunefulde bølgegang, uanset hvilken kurs det selv måtte sætte.

I romantikken genfindes det oprørte hav som en del af det utæmmede landskab, og verdensaltets guddommelige genius. Et symbol der gennem en maritim tour de force arbejder sig frem mod det ultimative selvudtryk, hvor Caspar David Friedrichs ensomme vandrer konfronteres med de enorme naturkræfter.

En af de mest interessante talenter som er kommet ud af akademiet i de seneste år, er utvivlsomt kunstneren Jens Peder Søndberg, som af andre kunstnere betegnes som “den bedst bevarede insiderhemmelighed på den danske kunstscene”, og en stor inspiration for de der kender ham.

Søndberg fortsætter temaet om bølgerne, men kunstens rum har samtidig ændret sig siden romantikken, kunsten har bevæget sig tættere på det etablerede, tættere på land. Men kunsten har stadig noget at skulle have sagt: Oprøret og striden kryber ud under den tilsyneladende rolige overflade, og via de tre tidsbilleder Mattina : Sera : Notte viser Søndberg hvordan den samme form alligevel er forskellig over tid. Hvordan en eksplicit forskellighed er en implicit enhed.

I sid tid på Kunstakademiet i København eksperimenterede Søndberg gang på gang med formens egenskaber og udfordrede maleriets udtryk. Som gradueret kunstner har disse prøveballoner til stadighed antaget mere og mere professionelle former, frem til i dag hvor værkernes sarte teksturer kommer til udtryk som resultatet en særegen arbejdsmetode der kræver adgang til de fineste materialer.

Værkernes tredimensionelle format bryder med maleriets traditionelle form, samtidig med at de holder sig til de traditionelle materialer; lærred og maling. Mattina : Sera : Notte er således en dekonstruktion af rammerne og grundlaget for maleriet som vi kender det. En udtryksmåde hvor lærredet bruges som maling, og malingen bruges som lærred.

Således har Søndberg skabt en serie som fortsætter traditionen om det oprørte hav i form, indhold – og tid.



J.P. Søndberg – Mattina – Maling, lærred og lim, 2005

*****


J.P. Søndberg – Sera – Maling, lærred og lim, 2005

******


J.P. Søndberg – Notte – Maling, lærred og lim, 2005

 

Comments are closed.



Vi bruger cookies. Mere information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close